VILCAVILCAVILCA

På mandag hadde jeg bursdag, wihoo. Utrolig rart å være tjue. Og ganske rart å ikke feire hjemme med frokost på sengen. Men veldig gøy å fylle år når man er på tur med gode venner og oppleve så mye nytt. Dagen ble tilbrakt i Vilcabamba, en liten landsby i provinsen Loja sør i landet. Vi dro fra Guayaquil søndag kveld kl. 23.45 og ankom byen Loja rundt kl 8. Bursdagsfrokosten ble spist på en søt, liten diner på bussterminalen, og bestod av to toast med ost og skinke, café au lait (et stort krus med melk med en skål med kaffepulver ved siden, som jeg selv skulle putte oppi melken) og en deilig juice. Vi var en mildt sagt sliten og trøtt gjeng som satt der og spiste, etter å ha halvsovet i supervonde seter på en humpete buss. Jeg var så heldig å komme bak en mann som absolutt skulle lene setet sitt heelt bak, slik at jeg med mine litt lange ben så vidt fikk plass i mitt eget sete. Det ble til slutt en barnslig kamp hvor jeg demonstrativt presset knærne opp i hans sete for å vise min misnøye (veldig umodent, jeg vet det, men jeg var trøtt og sur) og han presset til gjengjeld demonstrativt setet lenger ned. Beste natten <3 <3 Vel, uansett, morgenen ble jo bra. Og det ble enda bedre da vi kom til Vilcabamba to timer senere, og kom fram til vårt nyydelige hostell. Vi bodde på Izhcayluma, et både billig og fint og koselig hostell med badebasseng, nydelig restaurant med utsikt over de imponerende fjellene, oppholdssted med biljard-og bordtennisbord og masse brettspill, gratis yogatimer hver morgen, god mat, og bra service.

På bursdagen koste vi oss med massasje, lunsj med crêpes med masse sjokolade og kakao, god middag på hotellet, og kortspill, vin og musikk hele kvelden. Dagen etter startet vi dagen med yoga til denne utsikten. Helt fantastisk deilig :D

Deretter spiste vi en nydelig frokost før vi dro på ridetur, mens guttene som er allergiske ble igjen og chillet. Rideturen er den kuleste fjellturen jeg har vært på i hele mitt liv. Vi red opp til et område kalt Mandango, og det sies at fjellet som blir kalt "The sleeping Inca" beskytter området mot jordskjelv og andre naturkatastrofer. Vi var en gruppe på syv personer ledet av en guide, som dro opp en bekk, gjennom dyp skog, tuslet på smale stier på stupbratte fjellsider. Det var faktisk veldig skummelt. Området vi gikk i er eid av familien til guiden, og her får de 20 hestene deres beite fritt. Så man kunne egentlig føle seg veldig trygg på at de kjente terrenget, men det var jo selvfølgelig noia å ikke ha kontroll over hvor man tråkket selv. Vi skrittet/travet/galopperte opp til guidens hus, hvor vi satte fra oss hestene før vi gikk opp til et sykt utsiktspunkt med 360 graders utsikt over alle fjellene. Det var helt fantastisk. Etterpå fikk vi hjemmelaget kaffe med litt nymelket melk i og banan fra plantasjene deres, før vi begynte på hjemturen.

Siste dag la vi ut på en gåtur som skulle føre oss til et massivt fossefall. Vi hadde gjort oss et inntrykk av at vi skulle gå på en gangvei, typ en grusvei. Men den gang ei. Det var en bratt, gjørmete sti beregnet for én person i bredden. Det gjorde det ikke noe bedre at det er regntid. Flere steder forsvant føttene våre ned i sumper med gjørme, vi skled og falt og styrte på. Og reiste oss alltid opp igjen :D
Stien førte oppover en fjellrygg, og laangt videre. Mye tøffere enn vi trodde det skulle være. Samtidig var det sykt gøy, for vi var omtrent de eneste på fjellet, så vi følte oss som ekte villmenn som utforsket ukjent terreng. Haha. Da vi endelig kom fram til fossen etter 2,5 time, var det ikke en foss man kunne bade i (som vi hadde trodd og håpet på), men en stor, mektig foss med iiskaldt vann. Litt skuff, men fortsatt utrolig kult.

Vi dro fra søte Vilcabamba kl 20 samme kveld, (fikk heldigvis en mye bedre buss denne gangen) ankom huset i Guayaquil kl 04, og stod opp igjen kl 06.45 for å dra på jobb <3 Aah livet altså.
Det var en fantastisk tur med masse kos. Vi sitter igjen med morsomme naturopplevelser, masse lættise videoer, støle rumper og ben, solbrenthet (noen glemte å smøre seg før 4timers ridetur) og en del myggstikk.