Puerto Lopez

denne ukens fridager gikk turen til strandbyen Puerto Lopez. Helt siden jeg først fikk høre om byen, har jeg hatt lyst til å dra. Her kan man både dykke og snorkle, det er rett ved Machalilla Nasjonalpark som har en fantastisk fin strand kalt Los Frailes og mye mer, det er ikke langt fra øyen Isla de la Plata som kalles ”Galapagos for de fattige”. Puerto Lopez i seg selv var en ganske rolig by. De fleste av innbyggerne jobber innenfor fiske eller turisme, og var et rolig og hyggelig folk. Vi ankom byen på mandag, og dro med en gang til stranden Los Frailes. I og med at det er et naturreservat, hadde de strenge regler for oppførsel på stranden. Det åpner kl. 11 og stenger igjen 16, man får ikke lov til røyke (de tar fra deg røykpakken før du går inn), og de er veldig opptatt av å ikke legge igjen søppel. Så stranden var rett og slett utrolig fin.

På kvelden spiste vi en sykt deilig middag på en koselig restaurant. Det var en slags fritert pannekake/tortilla av banan, med kylling i tomatsaus eller reker i hvitløkssaus oppå, og salat ved siden av. Nomnom. Vi spiste det samme både mandag og tirsdag, hehe, og den ene dagen spiste jeg faktisk med reker!! Modig for en som i utgangspunktet ikke er så fan av sjømat. Men det var faktisk helt sykt digg, og sausen var bare helt nydelig. Mmmm. Jeg kan anbefale Puerto Lopez på bakgrunn av mange ting, og den maten er muligens en av de sterkeste argumentene for å komme dit.

Tirsdag dro vi på båttur til Isla de la Plata. Jeg tror byen var ekstra stille den dagen, for omtrent alle Puerto Lopez’ turister var på denne turen sammen, stuet sammen i tre store båter. Veldig morsomt. Det var en salig blanding av forskjellige mennesker og vi ble kjent med mange morsomme folk, både chilenere, tyskere og quebecere. Da vi kom fram til øyen etter 1 times båttur, ble vi tatt med rundt på øyen i flere små grupper. Vi fikk se frigate birds, blue footed boobies (vet ikke hva disse heter på norsk), pelikaner og andre sjøfugler.

Dessverre er ikke hvalsesongen i gang (begynner i juni), hvis ikke kunne vi sett masse hvaler, så det var litt kjedelig. Men vi fikk sett utroolig mange fugler og fin natur. OG vi fikk se skilpadder!! Vi stoppet båten ved noen fiskebåter som slengte ut fisk festet i et nøste, slik at vi kunne lure fram skilpaddene. Plutselig kom det sånn seks stykker på en gang. Stilig. Vi lærte også de to teoriene for at øyen ble gitt navnet Isla de la Plata. ”Plata” betyr sølv. En av teoriene er en gammel myte om at det ble skjult mange skatter der en gang i tiden, og en annen teori er at når månen skinner på steinene, gir det et vakkert gjenskinn av sølv.

deilig å våkne til
Utsikten fra øyen
Mototaxi-kø. Søtt.

Puerto Lopez er en fin by. Ikke så mye liv der i hverdagen, men det gjorde ikke noe for oss:)
Vi koste oss masse nydelig strand, bra båttur, koselig hostell, superdigg mat, kule mennesker og nydelig strand.