Dengue


Elise og jeg har nettopp hatt denguefeber. Siste uke før hjemreise. Nå er livet over før det engang hadde begynt. Neida. Men det var litt sånn jeg tenkte da jeg var hos legen forrige onsdag, og hun sa det mest sannsynlig var dengue jeg hadde fått. Jeg begynte selvfølgelig å gråte der jeg satt helt omtåket med 40,2 i feber og en dunkende hodepine. Av en eller annen grunn hadde jeg tenkt at dengue, dét skal jeg hvertfall ikke få mens jeg er her. Så feil kan man tar. Vaksinasjonslegen min snakket nemlig veldig lite varmt om denguefeber før jeg dro. Det kan være veldig alvorlig, og det finnes ingen vaksine. Første gang trenger det ikke å være så farlig, men får du det igjen, kan det være dødelig. Dette gikk på repeat inni hodet da jeg satt hos legen, og jeg så for meg at jeg måtte gå i parkdress på enhver framtidig reise til tropiske strøk for å ikke bli stukket igjen. Haha. Heldigvis har jeg nå, etter å ha snakket masse med utsendingen vår Rebekka som også er sykepleier, forstått at det trenger ikke å være så farlig som vi trodde i begynnelsen.


Denguemygg

Med sykdommen fulgte det 3-4 dager med skyhøy feber, kaldsvette netter, sterk hodepine, lite matlyst, og intravenøst (her i Ecuador er det veldig normalt å ta intravenøst for å være på ”den sikre siden”, så da vi så litt dehydrerte ut, fulgte det 2 timer med intravenøs drikke og vitaminer). Denguefeber er et virus man blir smittet med av denguemygg. Denguemygg finnes for det meste i sonene, hvor de utvikler seg i skitne sølepytter, og sprer seg med regn og fuktighet. Siden regntiden har vart lenger enn normalt, har denguemyggen spredt seg videre utover til andre områder. Det vil si at egentlig er ethvert område ”farlig” med tanke på dengue. Vi fikk heldigvis den milde versjonen, den som ikke er farlig, bare vond og kjip og kjedelig. Eneste medisin er paracet, hvile og masse væske. Væske er det absolutt viktigste, for det kan bli litt skummelt og komplisert dersom man blir dehydrert. Så det vi har gjort den siste uken er egentlig bare å slappe av i sengene våre og drikke vanvittige mengder med væske. Siste planlagte strandhelg gikk rett i vasken, det samme gjorde siste jobbuke. Heldigvis fikk vi vært med på siste jobbdag i dag, med avslutninger og greier, det var veldig koselig :)

Kommentarer