China China China

Stefanie og jeg var nettopp en liten tur i Kina, og det var så fint, vakkert, rart og lættis på samme tid. Vi hadde fire dager hvor vi var innom Shenzhen, Guilin, Yangshuo og Xingping. Vi har vi laget ei litta videblogg, den kommer om få dager. Imens kan dere kose dere med en liten oppsummering her:

Dag 1 – Onsdag – Yangshuo:

Reisen til Yangshuo gikk nesten plettfritt. Turen til grensen tok bare et lite kvarter (fordelene med å gå på skole i gokk<33), og vi fikk lov til å komme inn i landet. MEN, så skulle vi finne en taxi som kunne ta oss til togstasjonen. Det var lettere sagt enn gjort. Vi visste at engelsknivået generelt var dårlig (ræva), så vi hadde printet ut alt av dokumenter med navn osv. Men selvfølgelig hadde vi klart å få alle navn på kantonesisk (HK kinesisk) og ikke mandarin (mainland kinesisk). Duster. Etter å ha prøvd 4 forskjellige taxisjåfører uten særlig napp, fant vi endelig en som hadde oversettingsprogram på mobilen og hjalp oss med glede. Togturen var en opplevelse i seg selv. I 305km/t kjørte vi gjennom utrolig vakre landskap og fikk en liten smakebit på hva vi hadde i vente.

Kvelden gikk med på å;

Spise digg mat fra markedet

Vandre rundt i byen og se på utallige musikalske fremføringer

Se på barn som tisset og bæsjet i gatene, og foreldrene som stod klare med poser og papir. Nei, det er ikke tull. Det skjer faktisk.

Spise bubble waffle med is :D

Vandre langs Li-elven

Se tradisjonell dans og sang

Dag 2 – Torsdag – Dazhai Rice fields!

Vi dro tidlig tidlig til Dazhai som lå 2,5timer unna for å gå tur i risåkrene og se litt mer lokal kultur. Det var ordentlig vakkert til tross for dårlig vær, og vi gjorde mye gøy:

Spiste bambusris

Drikk lokal vin og kaffe på den fineste kaféen

Tok masse bilder

På kvelden dro vi rett videre til Yangshuo. Det var en forvirrende og bumpy ride på 2-3 timer, og etter mye styr kom vi endelig fram til hostellet. Og gjett hva, eieren hadde verdens søteste og feite katt – heaven :D Han anbefalte oss et sted å spise, så vi dro dit med navnet på retten skrevet ned på en lapp (for det er kanskje 2% av befolkningen i den byen som skjønte engelsk) og fikk nudler til middag for 5RMB = 6kr. Det liker vi. På veien hadde vi også ei litta photoshoot med noen søte kinesere.

Dag 3 – Fredag – Xingping og Laozhai Hill

Dagen etter valgte vi å sove litt lenge og spiste deilig frokost før vi dro med den lokal bussen til Xingping, en by som ligger ca. en time unna. På bussen møtte vi verdens søteste bestemor, og selv om ingen skjønte et bær av hva den andre sa, hadde vi det så koselig sammen.

Vel fremme i Xingping gikk vi opp Laozhai hill for den fineste utsikten.

Behind the scenes

Turen opp var den svetteste vi har hatt dette semesteret, med luftfuktighet på nesten 100%. Vi brukte hvertfall 20 min på å kjøle ned kroppene våre på toppen haha. Vi ble kjent med noen hyggelige folk som vi gikk litt rundt med etterpå, dro til et sted hvor du får samme utsikt som er avbildet på 20-yuan-seddelen.

Cool. Og så dro stef og jeg for å titte og spise i gamlebyen.

Vi klarte å bruke opp alle pengene våre på håndlagde vaser og krus, og da vi skulle ta ut penger bestemte maskinen seg for å spise kortet mitt. Plot twist. Selv om banken var stengt, satt det 4 mennesker der inne som nektet å hjelpe meg. Det var bare til slutt da vi fikk hjelp av en lokal dame, som ikke skjønte engelsk men forstod godt alle bevegelser og gester vi prøvde oss på, at hun fikk dem til å åpne dørene for meg. Og så gikk alt bra. Nesten. For da vi skulle ta ut penger igjen, TOK DE IKKE VISA. Bare unionpay. Så der stod vi da, to hvite og blonde unge damer uten en eneste mynt eller seddel. Og det var den eneste banken. Haha. Hva gjør man da? Løp tilbake og fikk byttet noen vaser tilbake til penger. Så spurte vi når den siste bussen gikk. Klokken seks sa han. Da var klokken ti på seks. Så vi sprintet tilbake til bussholdeplassen og rakk det akkurat.

Vel tilbake i Yangshuo en time senere kjøpte vi øl og dro rett til bassenget på hostellet for å kjøle oss ned. Så dro vi på markedet i byen hvor vi så altfor mye morsomme ting; menn som drakk melk fra tåteflaske, et verktøy til å lage agurkmaske for ansiktet, DJs som stod i bare trusa, osv osv. Kinesere er morsomme.

Dag 4 – Lørdag – TV-station & Yulong river

Siste dagen stod vi opp grytidlig for å få med oss soloppgangen fra TV-stasjonen. Det var meldt strålende sol hele dagen, og vi var ute av døren kl 05.00 for å få med oss det spektakulære synet. Det var helt nydelig, bare se:

På veien ned igjen, dro vi innom matmarkedet. Det er noe av det mest groteske jeg har vært med på. Kjøtt overalt. Over, under, foran og bak og fra begge sider. Mennesker som stod og hakket i store kjøttstykker med gigantiske kjøttkniver, en som skrapte skinnet av en grisenese, masse griselabber, høns som ble fraktet inn døren og slaktet på stedet. Det var ikke noe gøy. Og det verste av alt. Vi så en hund bli grillet og stekt. Det var ikke kult i det hele tatt å se den store hallen fylt med kjøtt, men interessant og viktig å se hvordan det vi får servert på tallerkenen faktisk blir til.

Vi dro videre gjennom grønnsaks-og fruktmarkedet som var et tusen ganger hyggeligere sted å være.

Etter å ha spist en liten frokost, uten kjøtt, leide vi en scooter (elektrisk og med maks kapasitet på 30km/t haha) og kjørte til Yulongriver. Turen i seg selv og elven var nydelig, og endelig kom den strålende solen værmeldingen hadde lovet oss!

Da vi noen timer senere dro hjem, ble vi kjente med en supersøt kinesisk medisinstudent. Hun fortalte oss mye interessant i løpet av de timene vi satt der. Som blant annet at det lille hun kunne av engelsk (som var forbausende mye og bra), hadde hun lært på medisinstudiet gjennom å ha engelsk-opplæring for medisinspråk. Videre fortalte hun at hun bodde på et rom hun delte med 5 andre. 5!! Og vi har syntes det er nok å dele med 1 på campus.

Vel hjemme dro vi rett på markedet og kjøpte nudler, for vi synes ikke det var nok med nudler til lunsj og middag de fire siste dagene… (:

Det var en super tur med supert reisefølge :) Kina er veldig annerledes og rart på mange måter, men vi likte det godt. Det var mye spytting, dulting, harking, tissing på gaten og ja, mye som er så langt unna norsk kultur som man kan få det. Men det hadde også en helt vill natur å by på, mye god mat, og mange hyggelige mennesker som tok godt vare på oss; spesielt de som skjønte hva vi sa hehe.

Hadde siste eksamen igår, så er det 17.mai-feiring idag, og i morgen åker vi til Vietnam. Skal prøve å oppdatere med både skriving og videoer. Stay tuned for videoblogg fra Kina om få dager, og i mellomtiden kan dere sjekke ut denne linken hvis dere vil ha noe å se på. Er ikke bare Stefi og jeg som ble fascinerte av China China China hehehe.

Lokal tid: 09.44 // Temperatur: 27 og soooool // Humør: gleder meg til å være patriot hele dagen, Hurra hurra huraaaaa