Hoi An

Yo. Nå ligger jeg godt og trygt (ish) i min lille kokong i nattbussen på vei til Nha Trang. Den har like funky discostyle som den forrige. Har flerfarget lys i både tak og vindu. Det liker vi. Jeg glemte igjen mobilen som lå og ladet på hostellet, naturligvis, så fikk meg en real løpetur tilbake dit da vi stoppet for å hente flere passasjerer. Det er jo bare 40 grader her, så null stress. Var bare litt gjennomvåt da jeg kom tilbake. 

Vi har nå hatt 5 nydelige dager i Hoi An. Vi kom på lørdag og tok de to første dagene veldig chill på stranden og ved bassenget og bare tuslet rundt i byen. Etter to dager på Paddy's hostell som vi likte veldig godt, byttet vi til Sunflower etter flere anbefalinger pluss at det var litt rimeligere og nærmere byen. Biggest mistake evah. Neida, det var ok altså. De har basseng og gode dealer og god stemning, og vi hadde det veldig gøy. Men renslighet scorer de lavt på. For den første kvelden var vi så heldige å få hilse på en liten kakerlakkfamilie som nettopp hadde fått nytt kull, inne på vårt bad.. ÆSJ. Ikke så veldig god søvn den natten der nei. Heldigvis fikk vi byttet dagen etter. 

Frokostbuffeten var rå derimot, og kunne by på blant annet pasta, poteter, kyllingspyd og hvitløksbrød til frokost...? Ikke mye frokostmat, men veldig godt for sultne backpackere:)) 

Hva gjorde vi disse fem dagene?

1. Vi spiste mye god mat. Første dagen dro Maria og jeg på Bale Well, en restaurant med ett valg på menyen; et stort fat med masse ingrediensene til å lage ferske vårruller. Vi fikk grillspyd med svin, rispannekaker med bønner og reker inni, vårruller med krabbe, masse urter, grønnsaker, rispapir og chilisaus til å dyppe i. Det var helt nydelig. De andre dagene spiste vi klassiskerne Pho (nudelsuppe), både ferske og stekte vårruller, Banh Mi, sprø dumplings. 
 
Ferske vårruller som vi lagde selv 

 
Sprø dumplings

 
Sprø vårruller 

 
Pho 

2. Vi drakk mye lokal kaffe, de elsker sterk svart kaffe blandet med søt kondensert melk. Var ikke så fan i starten, men tok meg selv i å like det godt de siste dagene. Vi drakk også røyskatt-kaffe, en kaffe som er unik for Vietnam. De lar røyskatten gå rundt på kaffeplantasjene og spise kaffebønnene. Prosessen inni magen er visst veldig spesiell og gir en egen unik smak. Så når røyskatten bæsjer ut kaffebønnene, blir de renset og røstet og solgt for masse masse penger. Som sagt så skal visst smaken være helt unik, men selv som middels kaffeentusiast må jeg ærlig innrømme at jeg ikke smakte store forskjellen.
 
Vi prøvde også eggkaffe, som er en spesialitet fra nord. Du får servert kaffen med et lag av noe som likner eggedosis på toppen. Smakte overraskende godt. Fikk også vanlig svart kaffe, brygget rett foran oss. Mmm.

 
3. Vi tittet og utforsket byen på sykkel og til fots 
 
 
 

4. Tuslet rundt på markedet og prutet til vi ble flaue og selgerne ble sure. Hehe Ops.

5. Fikk klær skreddersydd. Her er jeg og min herlige syerske Lan. 
 
6. Vi var også på en organisert Street food specialties tour i byen og dro på kokkekurs nest siste dagen. Mer om det i egne innlegg senere :* 

7. Leide scootere og kjørte helt til enden av stranden hvor jeg drakk ferskt kokosvann fra en kokos større enn hodet mitt. 
 
8. Smeltet bort i varmen på stranden.

 

I morgen kommer vi fram til Nha Trang ca kl 6 om morgenen. Da skal vi vente 1,5time før vi blir hentet av en shuttlebuss som tar oss med til Ninhvana Backpacker resort. GLEDER OSS! God kveld.

Lokal tid: 20.30 // Temperatur: 30*C // Humør: sliten av å skrive blogginnlegg på mobil i humpete diskobuss 

Kommentarer

Legg inn en kommentar