Familiebesøk

Nuu skal jeg endelig fortelle om det flotte besøket vi fikk i påsken. Bedre sent enn aldri:))
I påsken hadde vi besøk av være kjære, søte familier fra lille Noreg. Det var ufattelig koselig å se familien igjen. Vi fikk muligheten til å dra på en liten rundtur i Ecuador sammen, i tillegg til at vi fikk vist dem noe av arbeidet og stemningen her i Guayaquil hvor vi bor.

Turen

Guayaquil à Cuenca à Ingapirca à Baños à Jungel à Guayaquil à Salinas à Guayaquil

Det hele startet i Guayaquil. Vi skulle egentlig ha mottatt hele reisefølget lørdag ettermiddag, men på grunn av et talentløst opplegg fra flyselskapet, ble de forsinket med et døgn++. Så da halvparten av gjengen endelig ankom byen søndag ettermiddag, og de siste natt til mandag, var det stor stoor gjensynsglede Det første vi gjorde da kom, var å dra på Fridays og kose oss med masse deilig mat. Mandag morgen dro vi til første stopp på turen - Cuenca.

I Cuenca bodde vi på et sykt stilig hotel, med hjemmekoselig innredning og en restaurant som lagde helt utrolig nydelig mat. Vi var innom indianermarkedet, butikken som lager og selger panamahatter, frukt- og kjøttmarkedet osv. Vi har vært på indianermarkedet her før og kjøpt litt av hvert, men det ble enda mer nå som vi hadde med oss foreldre med litt mer penger enn oss heheh:)

Vi spiste også grillet marsvin, Cuencas spesialitet. Det var ikke så mye kjøtt å hente fra dyret, men det vi fikk fram smakte overraskende godt. Vi spiste til og med øyet, say what. Tilbehøret var mange forskjellige typiske ecuadorianske retter, som mais forberedt på forskjellige måter, bønner, poteter etc. Neste dag dro vi i retning Baños, som er videre opp i landet, og stoppet innom Ingapirca på veien. Ingapirca er Ecuadors svar på Machu Picchu. Litt historie - Ingapirca er fra språket quechua og betyr inkamur. Ruinene var i utgangspunktet eid og brukt av Cañarifolket, deretter okkupert av Incafolket, og til slutt erobret av spanjolene. Det begynte å regne mens vi fikk guidet tur, noe som gjorde at den ble kortet en del ned. Det gjorde ikke så mye egentlig hehe. Vi møtte også på en sau. Da ble det ei litta photoshoot. Så satte vi snuten mot Baños.

Turen mot Baños tok sin tid. Det ble mye busskjøring i løpet av reisen, dere kan jo se her på min fine lille oversikt. Omtrent 17 vakre timer ble tilbrakt i minibuss. Yeah. Men hello, det var det verdt. Og vi fikk jo se mye fin natur på veien.

Baños gjorde vi mye kult. Første dagen badet vi i varme kilder. Vi hadde sett for oss at vi skulle bade i kilder som man har på Island, men neh. Ikke helt sånn. Det var ulike badebasseng med vann som ble varmet opp av en vulkan i nærheten. Og myye folk. Men absolutt veldig deilig og veldig varmt. Neste dag var vi på   j u n g e l t u r ! Wii. Vi startet turen med besøk i en liten landsby med et folk som lever rimelig primitivt. De solgte blant annet smykker av erter/bønner/planter fra jungelen, hadde en søt liten ape som kjæledyr, viste oss hvordan de brukte våpnene sine på jakt, og vi fikk kul rød maling i ansiktet som de hentet fra en plante. Deretter ble vi stuet sammen i trekanoer, uten seter og med vann i bunn. Ble våte på stumpene og var hele tiden litt småredde for at båten skulle gå rundt, men det gikk jo selvfølgelig helt fint.

Vi kjørte et stykke ned en elv, og ble deretter tatt med til et sted hvor vi fikk god lunsj og fikk gå opp til et nydelig utsiktspunkt. Der tok vi en ganske skummel huske ut i intet og chillet i hengekøyer.

Årets julegave, selfiesticken, var seff med på tur <3
Neste punkt på dagsturen var det kuleste. Selve gåturen i jungelen. Vi gikk med en guide som viste oss mange spesielle ting. Vi fikk blant annet smake på termitter (smakte mint) og sitronmaur (smakte sitron, sier seg kanskje litt selv), vi fikk gjørmemaske som tydeligvis skulle være veldig bra for ansiktet, Ingrid fikk flettet en krone av planteblader, vi fikk se et tre som ga fra seg blodrød veske og hadde legende effekt på sår.

Og til slutt, etter mye gåing gjennom tett, fuktig, varm jungel, fikk vi bade i et fossefall! Det var digg.

Morgenen etter dro vi fra Banos til Guayaquil til Salinas.
Salinas var deilig, som alltid. Vi bodde på et hotell, noe som var nytt og luksuriøst for oss fattige ungdommer som alltid sjekker inn på hostell. Så ja, det var diigg. Det var utrolig koselig å være alle samlet på strandferie. Vi spiste gode måltider, slappet av på stranden, var med på volleyballturnering, og bare koste oss veldig.

Etter noen deilige solfylte dager dro vi tilbake til Guayaquil for å tilbringe de siste tre dagene der. Vi fikk sove på hotellet til våre gjester med stoore senger, dyner, stor og deeilig frokost, badebasseng på taket og utsikt over Rio Guayas og Las Penas. Luksus. De siste dagene ble brukt til å dra på sightseeing, spise nydelig mat i et av de fineste områdene i byen – Plaza Lagos, og på en dagsomvisning i sonen. Kontrastfylte dager. Familiene våre fikk være med og besøke D-miro-kunder, de fikk se en ferieskole i en kirke, fikk høre på et heftig vitnesbyrd fra en av de ansvarlige i kirken, de fikk møte vår kjære fotballtrener og hverdagshelt Lucas i hans bakeri, og vi besøkte en av fotballbanene og en lokalsamfunnsgruppe som holder til rett ved (damer som hekler vesker og selger dem). Det ble dessverre ikke omvisning på prosjektene vi jobbet med (bortsett fra guttene sin fotballbane), da skolen vi jobbet på hadde ferie og Soul Children bare holder på i helgene. Men det skal sies at de fikk sett mye av Misjonsalliansens arbeid og hva vi er en del av hver dag, og det vet jeg gjorde inntrykk. Det var veldig fint å få vise til våre nærmeste hva vi bruker tiden vår på her i Ecuador og hvordan det påvirker oss J

Plaza Lagos
På besøkø hos en kunde i Banco D-miro, og her fikk vi hilse på omtrent hele slekta.
På omvisning på en av fotballbanene hvor guttene jobber

Er utrolig takknemlig for besøket vi fikk, det var virkelig noen fantastiske dager :)